schedule class

Tuesday, October 13, 2009

Breast feeding (BF) vs Formula Milk (FM)

mama glad tht mama gave birth at gov hospital, to be exact, Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar.. n their motto is 'Hospital Rakan Bayi'

there mama dipaksa rela to breastfeed my princess.. yeah.. me plan to breastfeed baby secara exclusive, means no botol susu or formula milks(FM) at all as long as i can..

ramai say.. leceh la breastfeed, susah la.. susu x nk kluar la.. susu dh kering.. well, there is might be all those possibility.. but korg.. itu anak korg tu.. x kn nk kasik susu lembu.. lembu besarkan anak diorg x guna susu human pun.. hehehehe.. even ibu angkat skrg pun dh jadi ibu susuan.. skrg dunia dh modern la..

kat sini mama nk list down skeeeet jer kepentingan, why we shd breastfeed our baby..

Perkembangan kognitif dan kecerdasan
  • Susu ibu mmg confirm ada semua nutrien yang diperlukan untuk perkembangan otak baby fr max potential but FM laks xder semua nutrien tersebut (ntah apa kandungan nutrien dlm tu pun kita x sure, asal terpengaruh dgn iklan TV jer). baby brain developement not yet sempurna sebaik dilahirkan, pembentukan dan perhubungan sel-sel saraf berkembang pesat dalam 3 tahun pertama hayatnya. Apabila proses ini selesai, sel otak boleh mati namun tidak akan berganti. jadi nk gamble ker dgn FM nie. ada survey yg menunjukkan tht children yg minum susu ibu dalam jangka waktu lama menunjukkan skor kepintaran yang lebih tinggi berbanding kanak-kanak yang minum susu ibu dalam jangka masa singkat.. itu laks nk compare dgn yg minum FM kn?
Diabetes.
  • diabetes jenis 1 (diwarisi secara genetik) dikesan among children.. but there is kajian towards this kids, mereka yg meminum susu ibu at least hingga umur sethn mempunyai kebarangkalian lebih rendah utk mnghidap diabetes ini
SIDS (Sudden Infant Death Syndrome).
  • SIDS ni situasi kematian mengejut bayi, biasanya time tidur, how its happen still xdpt jumpa, but kajian showed bayi yang diberi FM lebih tinggi risiko terjadinya SIDS.
Masalah pernafasan.
  • FM to baby increase asthma risks towards children n also pernafasan problem yg lain seperti respiratory syncytial virus (RSV). Diorg ini juga lambat sembuh compare to children yg diberi susu ibu.
Jangkitan telinga.
  • Ears effection is normal to child, but otitis media (jangkitan telinga) lebih tinggi di more towards kanak-kanak FM nie. pengumpulan cecair di dalam telinga dalam jangka masa yang lama akibat jangkitan itu boleh menyebabkan masalah pendengaran dan perkembangan pertuturan pada kanak-kanak tersebut.
Kanser.
  • FM kids also hv more higher risks menghidap kanser at young age.
Jangkitan saluran pencernaan.
  • masalah sistem pencernaan berkait rapat dengan apa yang dimakan. FM increase risk terhadap cirit birit dan lebih buruk lagi mengalami fasa penyembuhan slow, when baby mengalami cirit birit dan muntah-muntah, doktor will advice supaya mengurangkan pemberian susu formula dan banyakkan minum air (avoid hidrate). Kurang menyusu bermakna kurang nutrien diperoleh bayi. Sebaliknya bayi yang minum susu ibu masih boleh terus menyusu. Oleh itu bayi akan mendapat nutrien yang cukup dan juga antibodi yang akan membantunya membunuh kuman yang menyebabkan jangkitan pada saluran pencernaannya. Bayi yang minum susu ibu juga jarang-jarang mengalami sembelit sebaliknya bayi yang minum susu formula sering mengalami masalah pembuangan air besar.
Keberkesanan vaksin.
  • susu formula mengurangkan keberkesanan pemvaksinan dengan mengurangkan respon bayi terhadap penghasilan antibodi di dalam badan. bayi yang minum susu ibu memberi respon yang baik kepada pemvaksinan dan menghasilkan lebih banyak antibodi di dalam badannya.
Perkembangan rahang dan otot muka.
  • teknik hisapan bayi yang minum melalui botol (susu formula) berbeza dengan bayi yang minum susu ibu daripada payudara ibunya. ketara kepentingannya apabila bayi ini membesar menjadi kanak-kanak nanti kerana bayi yang minum susu ibu apabila besar kelak kurang memerlukan rawatan pergigian berbanding kanak-kanak yang minum susu formula. Penyusuan ibu menjadikan pembentukan rahang dan otot muka terbentuk dengan baik dan seterusnya menghasilkan rahang yang cantik dan gigi yang tersusun rapi.
Obesiti
  • Bayi yang minum susu formula juga terdedah kepada masalah obesiti (kegemukan) pada usia muda (kanak-kanak dan remaja).
banyak lagi masalah kesihatan lain yang boleh berlaku apabila bayi tidak diberi susu ibu dan diganti dengan permberian susu formula. Ini termasuk eczema, masalah jantung, alergi, kolik, meningitis dan sebagainya

1 comment:

Syamilia said...

xsabar mimi nk menyusu baby gak...haha

Followers