schedule class

Wednesday, May 20, 2009

5 Pilihan Exercise for Preggy mummy..

mama will list 5choices of exercise, ini pun mama membaca merata2 bout this, so utk mummy2 kt luar tu, pls refer dgn ur gynea fr futher advice, cz bdn kita nie, setiap org lain cara dia bertindak...

1. Berjalan kaki


Exercise plg senang, plg murah... ala2 jogging ler.. tp jln jer laju sket, mau kluar peluh kn?

benefit:
1. tingkatkan kesihatan jantung n paru2
2. ransang jantung & kasik darah mngalir ke seluruh bdn dgn lebih baik, esp aliran darah dari pembuluh di kaki (blh elak bengkak buku lali)
3. tingkatkan stamina.. (nnt nk push baby kena ada stamina weeehh)
4. Kuatkan otot
5. Hilangkan stress.. (time jln2 tu, leh cuci mata tgk org berlari2, dating2 gitu..)

make sure:
1. elak jln kt permukaan x rata, nnt bdn x seimbang, iye la, dh la tarikan gravity semakin ke dpn tu.. kang tersembam ..
2. make sure blh sembang2 dgn lancar time jln tu, xder termengah-mengah, hup hap hup hap.. kalo dh ala2 ikan lemas tu, slow jln, buat stretch up baru stop.. takut nnt cramp laks kaki tu

tips:
1. time jln tu, relax2 santai udah ler.. x yah bersungguh2 mcm practice nk g Olimpik n make sure pandang ke arah dpn.. kalo nk jln reverse tu, mama x advice la..
2. make sure jln tumit kaki cecah ke tanah dahulu, ala2 berkawat, seret kaki amat di larang.. mama ler larang, rasa mcm org pemalas jer jln seret2 kaki, nk angkat kaki pun malas ker?
3. pilih lokasi jln kaki yg selamat, sekitar rumah ker, padang rata ker, tmn rekreasi ker


2. Senaman Air

senaman air plg senang, berenang la.. x pun pakai pelampung buat kuak itik.. keh keh keh.. kalo saper2 terasa diri itu creative, leh buat renang berirama ker..

Manfaat:
1. lepas berenang kuak itik tu, mlm tidur confirm lena
2. utk sesapa yg still morning sickness, senaman nie bagus, cz ia blh mngurangkan rasa mual
3. Jantung lebih sihat
4. time dlm air tu, tekanan bhgn2 sendi kita akan berkurangan.. leh ler diorg relax2 while part bdn yg lain bersenam
5. kuatkan otot2 termasuk bhgn bontot n membantu time nk bersalin nnt

make sure:
1. berenang pun relax2 ajer.. xder acara olimpik itu ibu mngandung.. kalo penat, rehat
2. pilih swimsuit yg selesa.. x sexy pun x per.. ibu preggy camna pun confirm sexy, make sure x menekan perut
3. suhu air jg too cold or too hot
4. berenang2 20-30minit udah ler.. cz lama sgt nnt akan increase temperature dlm kandungan.

tip:
1. kalo before nie jarang berenang, mula2 start 5-10minit gitu udah ler... then each week increase few minutes, seminggu gi la swim 2,3 kali

3. Angkat berat


huhuhu.. xder la mama suh angkat berat ala2 beras sepikul tu.. setakat dumbel yg comel2 cute2 tu jer udah ler

Manfaat:
1. exercise or latihan yg guna alat bantu as dumbel nie blh bantu kekalkan tahap kelenturan n kekuatan. pastu leh kurangkan rasa sakit time preggy
2. preparation yg baik utk dukung anak nnt.. lahir2 jer baby tu dh 3kilo udah tu..

Make sure:
1. kalo susah nk guna dumbel, guna mesin lain yg ada kt gym tu
2. semakin usia kandungan bertambah, kurangkan berat dumbel tu
3. time angkat beban tu, jgn tahan napas jer

tips:
1. buat stretch up for 10-15minutes before n after buat exercise nie
2. mula dgn dumbel 0.5kg, lakukan 1set pergerakan sebyk 8-12kali ulang..


4. Yoga..


ini peberet mama, cz x yah exercise membunuh diri, sweat n stretch to max..

manfaat:
1. yoga nie, bukan normal yoga ek, yoga khusus utk preggys names prenatal yoga utk tingkatkan stamina n kekuatan bdn.
2. mampu lenturkan bdn n hilangkan sakit kt sendi2
3. dgn yoga, kita blh belajar tekni pernafasan dgn betul so bdn will be more relax

Make sure:
1. xyah buat movement yg memerlukan terlentang n pressure kt tulang punggung or perut.
2. ada some movement blh diubahsuai dgn guna kerusi or alas selimut yg tebal

tips:
1. program prenatal yoga x der susah pun utk 1st timer
2. cari yoga coach yg expert bout prenatal yoga nie supaya u guys can share more details n more advice dari coach tu


5. Pilates

ini laks menda mama plg x suka.. mama nie manja sket, kalo suruh giler stretch, mau mama nangis2 merayu..

Manfaat:
1. pilates nie pun kena choose prenatal pilates utk kuatkan seluruh bdn terutamanya otot2 perut n punggung. both part nie d most important part time proses bersalin nnt.

make sure:
1. cari coach pilates yg bertauliah
2. bila dh masuk trimester ke-2 n seterusnya, jgn buat gerakan telentang n pressure tulang punggung

tips:
1. guna alat bantu as bantal kecil utk alas bwh lutut bg kurangkan tegangan
2. guna alas lantai yg x licin

** utk video prenatal yoga & pilates

Followers